Att ha en webbplats är mer eller mindre ett måste idag. Även om man inte säljer via internet är detta fortfarande ett sätt att nå ut med information om sitt företag och vilka produkter eller tjänster man kan erbjuda. Så vad ska en företagswebbplats innehålla?

1. En tydligt företagsbeskrivning

Oavsett vem som hamnar på sidan bör kunna läsa informationen där och förstå vad det är man håller på med. Vaga beskrivningar och bristande information leder oftare till att besökare lämnar sidan istället för att försöka ta reda på exakt vad man gör. Så länge man inte har allt för många anställda är det också en god idé att ha personbeskrivningar på alla som jobbar på företaget. Kombinera sedan var och en med ett professionellt personalfoto för ett ännu bättre resultat.

2. En lättnavigerad design

Klara och tydliga länkar till webbplatsens viktigaste sidor är något man alltid bör sträva efter. Med många undersidor är det bäst att använda sig av rullgardinsmenyer, annars blir allt lätt stökigt eller så går det inte att hitta den specifika sidan man vill ha förrän man besökt en annan sida först. Målet är helt enkelt att det ska vara lätt att hitta vad man letar efter.

3. Call to action

Varje företag borde ha någon form av call to action. Detta är en knapp man kan trycka på där man kommer till den mest relevanta sajten för försäljning och kan till exempel leda till ett formulär där man beställer en offert eller liknande. Men det räcker inte bara med att ha en sådan knapp, man måste även tänka på dess placering. Och enligt Googles egna statistik är startsidan helt klart den bästa platsen, och den bör sitta så pass högt upp att en besökare inte ens behöver scrolla för att komma till den. Detta är också något man bör designa för om man använder sig av responsiv design.