Omnikanal, det är det som alla pratar om nu inom E-handel. Det är något som är minst lika viktigt för oss andra däremot, trots att vi kanske ännu inte tänkt på det. 

Låt oss berätta din historia

Omnikanal för en E-handel innebär att köpupplevelsen är den samma, oavsett var man handlar. Kanske är det i shoppen, kanske på Facebook och kanske i en butik på gågatan. Tanken är att det ska kännas att man handlar med samma företag oavsett var man är (läs mer om Omnikanal). Den tanken är giltigt inom all affärsverksamhet och inte bara begränsad till handel. Att ha samma ”handslag” överallt är en styrka för de flesta företag.

Känner dina kunder igen dig?

Kanske har du en person som ansvarar för sociala medier och en annan som sköter mailutskicken. De är definitivt inte samma person som svarar i telefonen eller som tar säljmötet. Vad säger ni på er Facebook och matchar det hur ni svarar när någon ringer? Det här är ett problem för många, kommunikation som spretar kan förvandla potentiella kunder till besvikna uppringare som går vidare till nästa.

Tänk så här: Ett visst tilltal online attraherar en viss grupp. Kanske publicerar ni bilder från skogen, jägarhistorier och naturupplevelser på er sajt. En viss typ av person faller för det tilltalet och det betyder att ni sorterar bort alla andra. Veganer kommer inte gilla jägarhistorierna och den unga urbana människan kanske inte alls tycker om naturupplevelserna. Om man sedan när man ringer möts av en ordentlig känsla av huvudstad så är det ett tilltal som kanske fungerat bättre på en annan målgrupp än den ni får tag på.

Ingen av riktningarna är fel förstås men om ni gör båda kommer ni stoppa in människor i början av konverteringstratten som skräms iväg av vad ni har i slutet. Genom en enhetlig kommunikation över hela spektrat kommer ni få fler, och nöjdare, kunder.

Hur börjar man arbeta med sitt varumärke online?

  1. Steg ett är en ordentlig analys av vilka ni är, var ni står idag och var ni vill vara i framtiden. Hur ser ni ut och hur vill ni se ut?
  2. Steg två är en strategi för hur man når dit och att hitta sin berättelse.
  3. Steg tre är utformning och placering, här gäller det att veta hur man ska se ut och var man vill synas. Sedan behöver det här arbetas in i hela organisationen.

Genom att ha en analys och en strategi på plats går det att få med alla medarbetarna på tåget, poängen här är att genomsyra hela företaget med er riktning. Om inte varje handslag, varje kontakt med kunder och potentiella kunder har samma anslag kommer det att skava.