Det är inte bara vanliga företag som har koll på det här med affärer. Även inom sportens värld finns grova pengar att tjäna för de klubbar som vet vad de sysslar med.

Amerikansk fotboll

Det finns mycket att vinna på att studera hur olika idrottsklubbar sköter sina respektive verksamheter. Många utav klubbarna drivs idag mer eller mindre som affärsverksamheter, med deras klubblagsnamn som varumärke. Spelare värvas inte enbart för att att ta laget längre i seriesystemet eller för att vinna matcher, utan också för att stärka det egna varumärket och bland annat öka försäljningen av supporterprylar.

Det är en stor ruljans inom sportens värld om man enbart ser till affärsmässiga aspekter och sådana om pengar. Stora avtal sluts med sponsorer, TV-bolagen slåss ständigt om exklusiva rättigheter och spelbolagen hjälper till att kanalisera pengar i en strid ström mellan matchomgångarna. Klubbarna har lärt sig att göra det mesta av situationen för att överleva och för att få den årliga balansräkningen att gå ihop.

Kanske är det på grund av att det är så fruktansvärt inrotat inom elitidrotten att gå vinnande ur varje situation, som gör att många utav klubbarna lyckas bli så pass lyckosamma, även inom affärsvärlden. Det sportsliga framgångarna är såklart det viktigaste i ekvationen. Vinnande lag är lag som genererar både fans, sponsorer, spelare, budgivningsstrider om sändningsrättigheter och mycket, mycket mer.