konsultfundering

I den allt mer avancerade värld vi lever i blir även arbetsgifterna allt mer specialiserade. Detta gör att företag, som även dem är mer specialiserade och slimmade måste se utanför sin egen kompetenssfär för att kunna möta alla utmaningar. Det är här konsulter kommer in. 

IT

Få företag är så stora att de kan ha sin egen supporttekniker eller utvecklare på plats. I dessa fallen så kan det istället vara bättre att endast hyra in någon utifrån även fast timkostnaden kanske blir något högre. Det man sparar genom flexibiliteten och att inte behöva ha en permanent arbetsplats eller heltidsanställning.

Anbudsskrivning

I vissa fall är kompetensen så pass ovanlig och viktig att det inte finns något bra alternativ till att ta in den utifrån. Ett sådant fall är anbudsskrivning till offentliga upphandlingar.  Magnus Josephson är en av de personer som har specialiserat sig på detta och han har till och med skrivit en bok i ämnet. Detta är en bra start för företag som har börjat titta på att delta i offentliga upphandlingar men ännu inte kommit hela vägen.

Marknadsföring

En klassisk utomstående samarbetspartner många företag har haft att göra med är reklambyrån. Även om många företag idag har en intern marknadsföringsansvarig så är det inget som slår den kompetens och de idéer som dedikerade proffs inom området kan bidra med. Även inom marknadsföringen finns det idag många olika specialiseringar. Vissa byråer ger helhetslösningar medans andra fokuserar på en specifik form av marknadsföring. Specialiteterna kan till exempel handla om sökmotorsmarknadsföring, radio, TV eller content marketing.

Posted in: Blogg.
Last Modified: november 24, 2017