Att söka jobb är oftast en heltidssysselsättning och det kan kännas otacksamt att söka jobb efter jobb och inget händer. När man söker jobb har man oftast sett en platsannons, man kan ha sett en annons i tidningen eller sett den hos arbetsförmedlingen. 

Jobbansökan

När man söker ett jobb så skriver man en jobbansökan och den består oftast av ett CV med vad du har jobbat med tidigare, dina erfarenheter, vad du kan och vad du är duktig på. Ditt CV ska vara som det betyder en levnadsbeskrivning över dig som person. Du bör även skicka med ett personligt brev där du mer beskriver dig som person och varför just du anser dig lämpad för jobbet. En del arbetsgivare vill även att betyg eller andra intyg ska bifogas din ansökan.

Det personliga brevet

Här har du möjlighet att marknadsföra dig själv som person, skriv så positivt det bara går och beskriv dig själv på bästa sätt. Överdriv inte och håll dig till sanningen. Skriv varför du tror att just du skulle passa perfekt för det utannonserad jobbet. Det är här du har möjlighet att göra arbetsgivaren uppmärksam på just dig och hur du är som person och vilka kvaliteter du har. Fångar du arbetsgivarens uppmärksamhet så är chansen större att du kallas till intervju och då är du en bra bit på väg till ditt nya jobb.

Posted in: Tips.
Last Modified: oktober 8, 2015