Ditt hemmakontor behöver lite mer än bara ett skrivbord och en laptop. När du gör affärer hemifrån ställer det samma krav som när du har en lokal, allt ska bokföras och organiseras på samma sätt. 

Almanacka

Surfa in på Kalenderkungen och köp en almanacka eller kassabok. När du skriver ned viktiga händelser eller köp kommer du lättare ihåg det och det är enklare att hitta än om du lägger in det i ett dokument på datorn. Almanackan är perfekt för att skriva in viktiga möten lika väl som att komma ihåg vardagliga aktiviteter såsom att hämta barnen efter fotbollsträningen. Använd olika färger när du skriver in händelser för att separera jobb och fritid.

Skrivare

Det bästa sättet att förvara fakturor och kvitton för bokföringen är att skriva ut dem och förvara dem i en pärm. Behåll gärna en digital kopia men pappersfakturor är lättare att bläddra i och om du har en redovisningsbyrå som hjälper dig kan du lämna över hela pärmen. En bra skrivare klarar av att skriva ut en sida på bara några sekunder och tar lite plats. Köp gärna en skrivare med wifi så kan du skriva ut viktiga papper via mobilen, perfekt för att hålla ordning på fakturor även om du får en på fritiden via mailen.

Papper

Fundera på vilken kvalité du vill ha på pappret. Om det bara är för din egen del behöver det inte vara något speciellt, förutom kanske Svanenmärkt. Ska det skickas ut till en kund eller leverantör kan du med fördel använda lite tjockare och mer strukturerat papper, det framstår som lyxigare och mer kvalité. När du skriver ut för att skicka ska du också använda färgutskrift såvida du har en logga eller färgdetaljer.