Även i den digitala åldern kan nyhetsmedierna vara ett mycket bra sätt att ni ut till allmänheten och potentiella kunder med sina budskap. Med god PR kan man ur kontakter med medier få ut mycket mer än vad man investerar i både form av tid och pengar. Men vilka medier finns och vilka bör man fokusera på? Exakta svaret beror till stor del på vilken målgrupp du helst vill nå. Nedan finner du olika alternativ som kanske kan passa precis ditt företag.nyheter

Branschmedier

Om du med din verksamhet vill nå och sälja till andra företag så kan branschmedier ofta vara en mycket bra startpunkt. Idag har allt fler av alla branschtidningarna flyttat online och är med det dessutom öppna för allmänheten och kan med det nå än större läsarkrets.

Bloggar

Bloggar finns idag i en otroligt stor variation med fokus på allt från affärsnyheter till att vara personliga dagböcker. Detta gör dem till ett bra pr-verktyg oavsett vilken målgrupp man riktar sig till. Istället är det viktigt att välja ut rätt bloggar som matchar er inriktning. Några exempel på hur ett samarbete med en blogg kan se ut kan vara i form av utskick av produktexemplar för recension eller gästinlägg där man själv bidrar med ett inlägg till bloggen.

Dags- och kvällstidningar

Även de traditionella dags- och kvällstidningarna har nu stark närvaro och kan erbjuda bra PR-möjligheter. När man kontaktar dessa eller några andra medier så är det alltid viktigt att gå igenom lite grundläggande pr-tips för att få ut som mycket som möjligt av kontakten.

Hemsida

Alla företag bör idag ha en hemsida, det är bland det första kunderna söker på för att hitta information de behöver om företaget och dess produkter eller tjänster. Se till att hela tiden hålla sidan uppdaterad och àjuor med vad som händer men tänk också på att hålla ner nyhetsflödet lite, gör inte flera uppdateringar varje dag. Det kan kännas oseriöst och hattigt vilket man inte vill.

Nyhetsbrev

Koppla gärna ett nyhetsbrev till hemsidan där kunderna kan registrera sin mailadress och få utskick en gång i veckan eller ett par gånger i månaden beroende på vilken bransch man är i. Det är ett bra sätt att få ut informationen och se till att ha aktuella erbjudanden som gärna prenumeranterna får ta del av först för att hålla intresset uppe.

Instagram och facebook

Både Facebook och Instagram är bra kanaler där du både kan annonsera och nå ut till de kunder som är intresserade av ditt företag. Gör blänkare och nyhetsuppdateringar, lägg ut bilder och erbjudanden som fångar intresset  men var försiktig så du inte postar för mycket i ditt flöde, det skrämmer bort dina läsare.