När man jobbar inom marknadsföring brukar man prata om köpresan. Men hur går den till? Med hjälp av förkortningen AIDA som står för Attention, Interest, Desire, Action kan du enkelt komma ihåg de steg som kunden tar från att inte känna till ditt företag eller tjänst alls till att har varit på besök och konverterat.

Här kommer en förklaring av AIDA:S 4 steg.

Steg 1

Attention (Uppmärksamma) I det första stegen vill vi fånga våra kunders uppmärksamhet. Genom annonsering, reklam, SEO eller annan marknadsföring vill få dyka upp på våra kunders sökresultat, mobilskärmar, flöden i sociala medier eller i deras favorit youtubers videos.

Steg 2

Interest (Intresse) Här gäller det att ge just din vara eller tjänst en usp som väcker intresse hos kunden. Kanske har du en kampanj att just din tjänst är på 30 % rabatt eller att ditt företag har vunnit pris för bästa företag som jobbar jämställdhetsfrågor. Utnyttja vad som gör din vara eller tjänst unik.

Steg 3

Desire (Önskan) Visa på fördelarna med din vara eller tjänst. Vad löser du för problem åt kunden bättre än alla andra. Sätt dig i kundens skor och skapa en önskan att vilja ha produkten eller tjänsten.

Steg 4

Action!(Handling!) Jobbar hårt för att uppmuntra din kund till köp. Se till att ha en enkel väg från första besök till köp. Krångla inte till det och se till att du hjälper kunden att få ut det mesta av produkten. En nöjd kund blir en kanonreferens för dig och genom ”Word of mouth” kan du få ännu fler kunder från din nya ambassadör.

AIDA är en förkortning som ska göra det lätt för dig att komma ihåg i tur och ordning vilka steg du måste ta för att nå dina mål när det kommer till marknadsföring och försäljning. En ovetande kund som efter din process köpt din tjänst eller vara är drömmen för många företagare. Jobbar du med denna prövade modell kommer du lyckas i ditt arbete med marknadsföring.